Facebook
Kijktijd onderzoekmethode
Met deze manier van onderzoek kunnen we meten of de “gemiddelde baby” van een bepaalde leeftijdsgroep een verandering in een filmpje opmerkt of niet. Het centrale principe waarvan we gebruik maken is dat naarmate een filmpje interessanter of verbazingwekkender is, dit door de baby langer bekeken zal worden.
De methode werkt als volgt. We laten baby’s een aantal keer een filmpje zien. Naarmate ze dit filmpje vaker hebben gezien zullen ze het minder interessant gaan vinden en er dus minder lang naar blijven kijken. Daarna veranderen we iets aan het filmpje. Als baby’s de verandering opmerken zou het filmpje voor hen weer interessanter moeten zijn wat dus volgens bovenstaand principe zou moeten resulteren in langere kijktijden. Is dit het geval, dan kunnen we dus zeggen dat de baby’s de verandering hebben opgemerkt. Dit zegt iets over wat baby’s wel en niet kunnen waarnemen en geeft dus een belangrijke inkijk in de mentale processen die zich in de schattige baby hoofdjes afspelen. Bovendien stelt het ons in staat om een grote variëteit aan vragen te beantwoorden!

< Vorige pagina - Volgende pagina >